poze nunta | fotograf nunta | video nunta | poze botez | fotograf botez | video botez | poze logodna | fotograf logodna | video logodna

Lectii foto • Balanta la alb - white balance
Balanta la alb - white balance
Densitatea pixelilor
Fotografia panoramica
Imaginile in format JPEG si TIFF
Imaginile in format RAW
Marimea senzorilor din aparatele foto digitale
Numar efectiv de pixeli
Numarul de ghidare
Sensibilitatea (ISO sau ASA)
Senzori digitali pentru aparate foto
Tipuri de carduri de memorie
Tipuri de senzori - CCD, CMOS si FOVEON


Intrebati-ne!
Aveti o intrebare despre tehnica fotografica sau aparate foto?






Balanta la alb (WB - White Balance) este procesul de inlaturare a tonalitatilor de culoare anormale, astfel incat obiectele care apar albe in realitate sa fie albe si in poza. Balanta la alb corecta trebuie sa ia in considerare "temperatura de culoare" a unei surse de lumina, aceasta referindu-se la "caldura" sau "raceala" relative ale luminii albe. Ochii nostri sunt foarte bine adaptati si decid ce este alb in cele mai diverse conditii de lumina, dar aparatele foto digitale intampina dificultati in stabilirea corecta a balantei la alb automat (AWB). In fotografia pe film, balanta la alb se realiza prin atasarea de filtre colorate in functie de conditiile de lumina, dar in fotografia digitala acest lucru nu mai este necesar.

Temperatura culorii

Temperatura culorii descrie spectrul luminii care este radiata de un "corp negru" care are temperatura suprafetei respectiva. Un corp negru este un obiect care absoarbe toata lumina incidenta, fara sa o reflecte sau sa o lase sa treaca. O analogie a radiatiei unui corp negru este incalzirea unei bucati de metal sau a unei pietre: se spune ca devin "rosu incins" cand ajung la o anumita temperatura si apoi "alb incins" pentru temperaturi mai mari. In mod similar, corpurile negre de temperaturi diferite au temeraturi de culoare diferite ale "luminii albe". In ciuda numelui, lumina care poate parea alba nu contine neaparat o distributie egala a culorilor din spectrul vizibil.

lungimea de unda

Se remarca cum o temperatura de 5000 K produce lumina relativ neutra, in timp ce 3000 K si 9000 K produc lumina care tinde sa aiba mai mult lungimi de unda portocalii sau albastre. Culorile devin mai reci o data cu cresterea temperaturii culorii. Aceasta regula pare sa incalce natura fireasca a lucrurilor, dar este rezultatul faptului ca lungimile de unda mai scurte contin lumina cu o energie mai puternica.

De ce este importanta temperatura culorii in descrierea luminii pentru fotografi, daca acestia nu vor poza niciodata corpuri negre adevarate? Sursele de lumina cum ar fi lumina zilei si becul cu tungsten imita foarte bine distributia luminii creata de corpurile negre, dar alte surse de lumina cum ar fi cele fluorescente si alte surse artificiale nu au caracterisitici similare corpurilor negre. Deoarece fotografii nu folosesc niciodata termenul de temperatura culorii cu referire la un corp negru ca sursa de lumina, acest termen se presupune a face referire la "temperatura culorii corelata" cu un corp negru colorat la fel. Urmatorul tabel arata corelarea dintre culoarea temperaturii si cateva dintre cele mai intalnite surse de lumina:

Temperatura culorii Sursa de lumina
1000-2000 K Lumina lumanarii
2500-3500 K Bec cu tungsten (folosit in casa)
3000-4000 K Apus sau rasarit (fara nori)
4000-5000 K Bec fluorescent
5000-5500 K Flash electronic
5000-6500 K Lumina zilei fara nori (cu soarele deasupra)
6500-8000 K Cer cu putini nori
9000-10000 K Umbra sau cer cu nori negri

Imaginile JPEG si TIFF

Deoarece unele surse de lumina nu radiaza lumina ca si corpurile negre, balanta la alb foloseste o a doua variabila in afara de temperatura culorii: balanta verde-magenta. Reglarea echilibrului dintre verde si magenta nu este necesara pentru lumina zilei, dar pentru becurile fluorescente si alte surse de lumina artificiala este nevoie de o reglare semnificativa a balantei verde-magenta.

Majoritatea aparatelor foto digitale contin o mare varietate de presetari pentru balanta la alb, asa ca nu este nevoie de reglarea culorii temperaturii si balantei verde-magenta in timp ce fotografiati. Cele mai intalnite presetari sunt:

  • Auto White Balance
  • Custom (setare manuala)
  • Kelvin
  • Tungsten
  • Fluorescent
  • Daylight (lumina zilei)
  • Flash
  • Cloudy (cer noros)
  • Shade (umbra)

Primele trei presetari permit reglarea unei mari varietati de temperatura a culorii. Auto white balance este disponibil in toate aparatele foto digitale si foloseste un algoritm de optimizare intr-o marja limitata de temperatura - de obicei intre 3000 si 7000 K. Custom white balance permite fotografierea unui obiect gri de referinta in aceleasi conditii de lumina in care urmeaza sa facem fotografia si folosirea valorii rezultate ca si balanta la alb pentru fotografierea efectiva. Kelvin permite setarea manuala a valorii temperaturii de culoare atunci cand aceasta este cunoscuta din alte surse.

Celelalte 6 presetari sunt afisate in ordinea cresterii temperaturii de culoare; multe aparate foto digitale nu includ presetarea Shade (umbra). Unele aparate foto digitale mai includ si o presetare Fluorescent H, pentru sursele de lumina fluorescente noi care sunt calibrate sa semene cu lumina zilei.

Aceste presetari nu sunt corecte in absolut toate cazurile, fiind doar estimari pentru cele mai obisnuite conditii de lumina. In general, daca imaginea pare "rece" pe ecranul aparatului foto (indiferent de presetare), o puteti "incalzi" selectand urmatoarea optiune de pe lista de mai sus. Daca nici asa nu se corecteaza (devine mai "rece" , sau mai "calda"), puteti folosi Auto white balance sau sa setati manual balanta la alb.

Daca niciuna din aceste optiuni nu va rezulta intr-o imagine cu balanta la alb corecta, o puteti corecta in calculator mai tarziu. Puteti folosi in programul Photoshop optiunea "color balance" si sa ajustati culorile manual sau "levels" si cu pipeta "set gray point" sa alegeti un punct de referinta neutru din poza. Aceasta ajustare in Photoshop trebuie evitata, deoarece va reduce drastic cantitatea de informatie despre culoare din imaginea dumneavoastra.

Imaginile in format RAW

Cea mai buna solutie pentru fotografierea cu balanta la alb corecta este folosirea formatului RAW (optiune intalnita doar la aparatele foto profesionale si unele semiprofesionale), deoarece permite setarea balantei la alb dupa ce ati fotografiat. Imaginile RAW permit setarea balantei la alb pe baza unui registru mult mai larg de temeperatura a culorii si verde-magenta.

Efectuarea balantei la alb asupra unei imagini in format RAW este foarte usor. Puteti fie sa ajustati manual nivelele de culoare a temperaturii si balanta verde-magenta pana ce toate culorile arata natural sau puteti selecta o zona a imaginii de o culoare de referinta neutra. Chiar daca o singura imagine dintr-un set contine a astfel de culoare de referinta, puteti regla in acea poza balanta la alb si apoi aplica setarile rezultate restului imaginilor (presupunand ca sunt toate pozate in aceleasi conditii de lumina).

Balanta la alb setata manual: alegerea unui punct de referinta neutru

Referinta neutra este deseori folosita in proiectele fotografice ale caror culori sunt de o importanta critica, sau unde balanta la alb automata nu va functiona corect. Referintele neutre pot sa fie parte a imaginii sau un obiect pe care il avem asupra noastra. Ca sa fie referinta neutra, un element al imaginii trebuie sa fie alb sau gri, care nu are nici o tenta de culoare.

Referintele neutre portabile sunt intotdeauna mult mai precise, deoarece un obiect poate fi considerat neutru si sa nu fie. Referintele neutre portabile pot fi scumpe, create special pentru fotografi sau pot fi obiect banale intalnite in viata de zi cu zi. Un obiect de referinta gri ideal este acela care reflecta toate culorile spectrului in mod egal, si o poate face in conditii de culoare a temperaturii foarte diferite.

Referintele neutre profesionale pot masura fie temperatura de culoare incidenta fie cea reflectata. Cele mai multe masoara lumina reflectata, dar aparate cum ar fi un "ExpoDisc" masoara lumina incidenta (si deci sunt cel putin teoretic mai corecte).

Daca programul de calculator o poate face, cea mai buna solutie pentru setarea balantei la alb in imaginile cu mult "zgomot" este folosirea mediei pixelilor dintr-o zona gri a imaginii ca punct de referinta. Aceasta poate fi o suprafata de 3x3 sau 5x5 pixeli.

Balanta la alb automata

Anumite subiecte dintr-o imagine creaza probleme masurarii automate a balantei la alb chiar si in conditii de lumina ideale. Un exemplu ar fi o imagine care are o abundenta de culori reci sau calde datorita obiectului fotografiat. Daca subiectul are o culoare predominanta rosiatica, aparatul foto o considera in mod gresit ca fiind o tonalitate de culoare datorata unei surse de lumina calda. Astfel va incerca sa compenseze pentru ca imaginea rezultata sa fie cat mai neutra cu putinta, dar astfel va da imaginii o tonalitate albastruie. Balanta la alb automata functioneaza mai bine atunci cand in imagine este un element alb sau luminos.

Conditii de lumina mixte

Sursele de lumina multimple cu culori de temperatura diferite pot complica stabilirea corecta a unei balante la alb. Unele surse de lumina pot chiar sa nu aiba o balanta la alb cu adevarat corecta, si atunci va fi apreciata subiectiv in functie de importanta acuratetii culorii in diferite parti ale imaginii.

In conditii de lumina mixte, balanta la alb automata este calculata ca medie a temperaturii culorii pentru intreaga imagine. Aceasta produce de obicei un rezultat acceptabil, cu rezerva ca tinde sa exagereze diferenta intre temperatura culorii pentru fiecare sursa de lumina prin comparatie cu cea perceputa de ochiul uman.

Diferente exagerate de temperatura a culorii sunt mai vizibile intre lumina de interior si cea naturala. Unele imagini pot chiar sa necesite o balanta la alb diferita pentru fiecare zona de iluminare. Pe de alta parte unii fotografi prefera sa lase culoare asa cum este, fara a o corecta.

Home  •  Intrebari  •  Lectii foto  •  Aparate foto digitale  •  Colaborare  •  Contact  •  Intreaba  •  Sitemap 
Trimite prin Yahoo Messenger Spune prietenilor
©2009-2017 pozedenunta.ro • webdesign design-it
Poze de nunta va ofera acum
fotografi profesionisti de nunta in