poze nunta | fotograf nunta | video nunta | poze botez | fotograf botez | video botez | poze logodna | fotograf logodna | video logodna

Lectii foto • Imaginile in format RAW
Balanta la alb - white balance
Densitatea pixelilor
Fotografia panoramica
Imaginile in format JPEG si TIFF
Imaginile in format RAW
Marimea senzorilor din aparatele foto digitale
Numar efectiv de pixeli
Numarul de ghidare
Sensibilitatea (ISO sau ASA)
Senzori digitali pentru aparate foto
Tipuri de carduri de memorie
Tipuri de senzori - CCD, CMOS si FOVEON


Intrebati-ne!
Aveti o intrebare despre tehnica fotografica sau aparate foto?






Imaginile RAW sunt echivalentul negativelor din fotografia pe film: acestea contin informatiile despre fiecare pixel nemodificate, direct de la senzorul aparatului foto. Aceste imagini nu au fost demozaicate, astfel incat contin doar o valoare (rosu, verde, albastru) pentru fiecare pixel. In mod normal aparatele foto digitale "developeaza" aceste imagini RAW, convertindu-le in imagini JPEG sau TIFF, salvandu-le apoi pe cardul de memorie din aparat. Aparatele foto trebuie sa ia cateva decizii subiective in interpretarea imaginilor RAW, astfel incat folosirea formatului de imagine RAW va va oferi un control mult mai mare asupra convertirii in JPEG sau TIFF; veti lua dumneavoastra aceste decizii in functie de ce contine imaginea. In continuare va vom prezenta avantajele tehnice oferite de imaginile RAW si cateva sugestii despre cand sa folositi formatul RAW.

O imagine RAW este convertita intr-o imagine JPEG sau TIFF in cateva etape, fiecare dintre ele efectuand cateva schimbari ireversibile. Un avantaj important al formatului RAW este ca ii permite fotografului sa amane aplicarea acestor schimbari, oferindu-i astfel o mai mare flexibilitate in interpretarea fiecarei imagini in parte. Etapele procesarii imaginii RAW sunt:

  1. Demozaicarea si aplicarea balantei la alb
  2. Ajustarea tonalitatii, contrastului, saturatiei culorilor si claritatii imaginii
  3. Conversia imaginii la 8 biti de culoare si compresia JPEG.

Demozaicare si balanta la alb presupun interpretarea si convertirea matricei Bayer intr-o imagine cu toate cele trei culori la fiecare pixel si acestea au loc simultan.

Ochii nostri percep diferentele de luminozitate logaritmic, astfel incat atunci cand intensitatea luminii se mareste de patru ori noi o percepem ca o dublare a intensitatii. Un aparat foto digital pe de alta parte inregistreaza diferentele linear: dublarea intensitatii luminii duce la dublarea raspunsului pe senzorul de imagine. Pentru ca intensitatea luminii sa fie la fel cu cea perceputa de noi, imaginii trebuie sa i se ajusteze tonalitatea.

Saturatia culorilor si contrastul pot fi de asemenea ajustate, in functie de setarile aparatului de fotografiat. Se regleaza apoi claritatea imaginii pentru a compensa dereglarile rezultate in timpul demozaicarii.

Imaginea RAW, cu un numar mare de biti pe fiecare canal de culoare este convertita intr-o imagine cu doar 8 biti pe canal, si i se aplica compresia JPEG in functie de setarile din aparatul foto. Pana la acest pas, informatia despre imaginea RAW se afla in memoria volatila (temporara) a aparatului foto digital.

Sunt cateva avantaje in efectuarea oricarei schimbari de mai sus in calculator spre deosebire de efectuarea acestora de catre aparatul de fotografiat. In continuare va prezentam cum folosirea formatului RAW poate imbunatati aceste conversii.

Demozaicarea

Demozaicarea este o etapa care necesita multe resurse de calcul, astfel incat cei mai buni algoritmi de demozaicare necesita un procesor mult mai bun decat exista in orice aparat foto digital din ziua de astazi. Cele mai multe aparate foto digitale fac compromisuri in calitatea conversiei imaginilor RAW in JPEG sau TIFF pentru a o efectua intr-un timp rezonabil de scurt. Efectuarea demozaicarii in calculatorul personal permit folosirea celor mai buni algoritmi, din moment ce acesta are o putere de procesare mult mai mare decat a unui aparat foto digital. Algoritmi mai buni permit obtinerea unei rezolutii mai bune, a unei claritati mai bune si a mai multor informtii despre culoare pe fiecare pixel.

Imaginea JPEG produs de aparat nu poate procesa puncte foarte apropiate ca cele din imagnile RAW. Chiar si asa, o imagine RAW nu poate obtine detalii ideale, deoarece procesul de demozaicare ofera un grad de neclaritate imaginii. Numai senzorii de imagine care captureaza informatii despre toate trei culorile la fiecare pixel pot atinge idealul (cum sunt senzorii Foveon).

Balanta la alb flexibila

Balanta la alb este procesul de inlaturare a tonalitatilor de culoare anormale, astfel incat obiectele care apar albe in realitate sa fie albe si in poza. Tonurile de culoare nenaturale sau nedorite din imaginile JPEG pot fi inlaturate in calculator, dar astfel se pierde din profunzimea de culoare si din gama de culori. Aceasta deoarece balanta la alb a fost setata de doua ori: o data in conversia imaginii RAW si o data in reglarea tonalitatii. Imaginile RAW dau posibilitatea reglarii balantei la alb dupa ce poza a fost facuta, fara sa se distruga nici un bit de informatie despre culoare.

Profunzimea de culoare ridicata

Aparatele foto digitale captureaza fiecare canal de culoare cu o precize mai mare de 8 biti (256 nivele) pe canal care sunt folositi de imaginile JPEG. Multe aparate foto digitale din ziua de astazi captureaza fiecare culoare cu o precizie de 12 biti (2¹² = 4096 nivele) pe fiecare canal de culoare, oferind de cateva ori mai multe nivele decat pot fi obtinute de imaginile JPEG procesate in aparat. O profunzime de culoare mai ridicata scade posibilitatea aparitie posterizarii si creste flexibilitatea alegerii unui spatiu de culoare si posibilitatilor de procesare in calculator.

Registrul dinamic si compensarea expunerii

Imaginile RAW ofera de obicei mult mai mult registru dinamic decat o imagine JPEG, in functie de modul in care o converteste aparatul foto. Registrul dinamic se refera la registrul de luminozitate de la lumina la intuneric care poate fi capturat de aparatul foto inainte ca imaginea sa devina complet alba sau neagra. Din moment ce informatia bruta de culoare nu a fost convertita in valori logaritmice folosind "curbele" (vezi mai sus), expunerea imaginii RAW poate fi usor corectata dupa ce poza a fost facuta. Compensarea expunerii poate corecta erori de masurare, sau poate recupera detaliile pierdute din umbra sau lumina.

Imbunatatirea claritatii

Din moment ce o imagine RAW este neatinsa, claritatea nu a fost modificata in aparat. Ca si demozaicarea, algoritmii de imbunatatire a claritatii consuma de asemenea multe resurse ale calculatorului. Astfel, folosirea calculatorului pentru aceasta etapa poate imbunatati calitatea imaginii.

Deoarece claritatea imaginii depinde de distanta de la care fotografia va fi vazuta, imaginile RAW ofera mai mult control asupra carui tip si cat de mult sa se imbunatateasca claritatea in functie de scopul final al imaginii. Aceasta este de obicei ultima etapa, deoarece nu poate fi corectata, asa ca nu este bine sa avem o imagine gata procesata.

Dezavantaje

  • imaginile RAW sunt mult mai mari decat cele JPEG, si astfel incap mai putine pe acelasi card de memorie;
  • imaginile RAW necesita un timp de prelucrare mai lung deoarece toate setarile trebuie aplicate manual;
  • dureaza mai mult timp pentru ca imaginile RAW sa fie salvate pe cardul de memorie deoarece sunt mai mari, de aceea aparatele foto digitale nu ating aceeasi cadenta de fotografiere ca si cu imaginile JPEG;
  • imaginile RAW nu pot fi date altor persoane imediat deoarece au nevoie de programe de calculator specializate pentru a le vizualiza si procesa; trebuie convertite mai intai in JPEG;
  • imaginile RAW necesita un calculator mai puternic cu mai multa memorie volatila (RAM).

O problema a formatului RAW pentru imagini este ca nu a fost foarte standardizat. Fiecare aparat digital are propria varianta a formatului RAW, astfel incat poate aparea situatia in care aceste imagini nu pot fi procesate de unele programe de calculator. Din fericire Adobe a anuntat crearea unei specificatii de negativ digital (DNG) al carei scop este standardizarea formatului RAW. In plus, orice aparat digital care poate captura imagini in format RAW ar trebui sa fie livrat cu software pentru a putea procesa aceste imagini.

Programele de calculator profesionale de procesare a imaginilor RAW pot face convertirea in grup a imaginilor cu caracteristici similare si automatizeaza multe din procesele de conversie cu exceptia celor pe care doriti sa le modificati manual. Acest lucru elimina de multe ori avantajul usurintei de folosire a imagnilor JPEG.

Aparatele foto digitale profesioniste pot salva imaginile ata in formatul RAW cat si in JPEG simultan. Astfel aveti acces imediat la o imagine finala, dar aveti si negativul RAW in caz ca mai tarziu doriti sa faceti unele schimbari.

Concluzii

In concluzie care este cea mai buna optiune: RAW sau JPEG? Nu exista un raspuns universal la aceasta intrebare, deoarece acesta depinde de tipul fotografiei pe care o faceti. In cele mai multe cazuri imaginile RAW vor oferi cele mai bune solutii datorita avantajelor tehnice si ieftinirii cardurilor de memorie cu capacitate mare. Imaginile RAW ofera un control mai bun dar are si dezavantajul vitezei, spatiului de stocare si a usurintei de folosire. Aceste dezavantaje sunt cateodata decisive in alegerea de catre fotografii de presa si sportivi a formatului JPEG, dar fotografii de arta si peisaje aleg formatul RAW pentru a maximiza calitatea potentiala a imaginilor.

Home  •  Intrebari  •  Lectii foto  •  Aparate foto digitale  •  Colaborare  •  Contact  •  Intreaba  •  Sitemap 
Trimite prin Yahoo Messenger Spune prietenilor
©2009-2017 pozedenunta.ro • webdesign design-it
Poze de nunta va ofera acum
fotografi profesionisti de nunta in