poze nunta | fotograf nunta | video nunta | poze botez | fotograf botez | video botez | poze logodna | fotograf logodna | video logodna

Lectii foto • Marimea senzorilor din aparatele foto digitale
Balanta la alb - white balance
Densitatea pixelilor
Fotografia panoramica
Imaginile in format JPEG si TIFF
Imaginile in format RAW
Marimea senzorilor din aparatele foto digitale
Numar efectiv de pixeli
Numarul de ghidare
Sensibilitatea (ISO sau ASA)
Senzori digitali pentru aparate foto
Tipuri de carduri de memorie
Tipuri de senzori - CCD, CMOS si FOVEON


Intrebati-ne!
Aveti o intrebare despre tehnica fotografica sau aparate foto?






Senzorii din aparatele foto digitale sunt de marimi foarte variate, in functie de aparatul in care sunt folositi, de pretul si de marimea lor.

Marimi senzori

Canon, Nikon si Sony sunt doar cativa dintre producatorii de aparate foto profesionale care folosesc senzorii "full frame". Aceastia sunt de marimea unui cadru de film fotografic (24x36 mm) si folosesc la maxim seria de obiective de inalta calitate produse in era fotografiei pe film.

Urmatoarea categorie de aparate profesionale si semiprofesionale folosesc senzori cu factor de reducere de 1.5X si 1.6X (marimea cadrului unui film foto APS). Aparatele foto compacte si telefoanele mobile folosesc senzori de marimea 1/4" - 2/3". Olympus, Fuji si Kodak s-au raliat pentru a crea un nou standard numit sistemul 4/3 care foloseste un factor de reducere de 2X. Exista insa si senzori mult mai mari in aparatele foto profesionale de format mediu si mare, dar sunt rari datorita preturilor prohibitive.

Factorul de reducere si multiplicatorul distantei focale

Factorul de reducere este raportul dintre diagonala senzorului si cea a unui senzor full-frame de 35 mm. Se numeste asa deoarece atunci cand folosim un obiectiv normal, acest senzor reduce imaginea cu acest factor, datorita marimii mai mici.

In mod normal se presupune ca pierderea de imagine nu este un lucru bun, dar are totusi avantajele sale. Orice obiectiv are o claritate mai buna in zona de mijloc, calitatea degradandu-se spre marginea imaginii. Astfel senzorul taie marginile de calitate scazuta ale imaginii, pastrand cea mai buna parte, ceea ce este un lucru util atunci cand sunt folosite obiective de calitate slaba, la care efectul acesta este mai accentuat. Dar acest lucru este benefic doar in cazul teleobiectivelor, deoarece in cazul obiectivelor superangulare acest efect nu ajuta. Pentru a avea aceeasi acoperire ca un obiectiv superangular pe 35mm, un senzor mai mic are nevoie de un obiectiv foarte larg, care va duce si mai mult la degradarea calitatii imaginii.

Multiplicatorul distantei focale raporteaza lungimea focala a unui obiectiv folosit cu un senzor mai mic la lungimea focala a unui obiectiv folosit cu un aparat de 35mm. Aceasta inseamna ca un obiectiv de 50mm folosit pe un senzor cu un factor de reducere de 1.6 va produce acelasi rezultat ca un obiectiv de 1,6 x 50 = 80 mm pe un senzor full frame de 35 mm.

Acest lucru poate fi inselator: lungimea focala a obiectivului nu se schimba doar pentru ca obiectivul este folosit pe un senzor de marime mai mica ci doar unghiul de vedere. Un obiectiv de 50 mm este intotdeauna un obiectiv de 50 mm, indiferent de tipul senzorului. In acelasi timp, "factorul de reducere" nu poate fi folosit ca descriere a senzorilor de marime foarte mica deoarece imaginea nu este neaparat taiata (cand se folosesc obiective special proiectate pentru senzori mici).

Marimea obiectivelor si greutatea acestora

Senzorii mai mici necesita obiective mai usoare (pentru acelasi unghi de vedere, zoom, calitatea constructiei si diafragma). Aceasta diferenta poate fi decisiva in cazul fotografiei de calatorie, a animalelor salbatice si de drumetie, deoarece toate acestea necesita obiective grele sau transportarea echipamentului foto pe distante mari. Spre exemplu daca un fotograf doreste sa aiba un obiectiv de 300 mm cu o diafragma de 2.8 va putea obtine aceleasi rezultate cu un aparat cu factor de reducere de 1.5 si un obiectiv de 200 mm dar transportand de 3,5 ori mai putina greutate. Daca punem la socoteala si diferenta de marime intre cele doua obiective (care poate fi importanta daca vrem sa nu atragem atentia) si diferenta de cost balanta inclina spre senzorul mai mic.

Profunzimea de camp

Profunzimea de camp scade proportional cu cresterea marimii senzorului la aceeasi valoare a diafragmei (cand subiectul este de aceeasi marime, se incadreaza la fel in imagine si este la aceeasi distanta). Asta deoarece aparatele cu senzori mai mari sunt nevoite fie sa se apropie mai mult de subiect, fie sa foloseasca un obiectiv cu lungime focala mai mare pentru a obtine aceeasi compozitie. Aceasta inseamna ca trebuie folosita o diafragma din ce in ce mai inchisa pentru a mentine profunzimea de camp constanta pentru senzori din ce in ce mai mari.

Spre exemplu, daca se doreste reproducerea perspectivei si profunzimii de camp obtinute cu un obiectiv de 10 mm la diafragma f/11 pe un aparat cu un factor de reducere de 1.6X, va trebui folosit un obiectiv de 16 mm si o diafragma f/18 pe un aparat cu senzor full-frame. Si invers, daca s-ar folosi un obiectiv de 50 mm cu o difragma de f/1.4 pe un aparat cu senzor full-frame, se va obtine o profunzime de camp atat de mica, incat va trebui folosit un obiectiv de 80 mm cu diafragma f/0.9, lucru imposibil cu echipamentele foto obisnuite.

O profunzime de camp foarte mica este de dorit atunci cand fotografiem portrete, deoarece estompeaza fundalul, in timp ce o profunzime de camp mare este necesara cand se fotografiaza peisaje. Din aceasta cauza aparatele mici, compacte, nu pot produce portrete profesionale, in timp ce aparatele cu format mare se chinuie sa obtina profunzimea de camp necesara peisajelor.

Marimea pixelilor: nivelul de zgomot de imagine si registrul dinamic

Senzorii mari au de obicei pixeli mari, ceea ce face posibila obtinerea de imagini cu nivel de zgomot mai mic si un registru dinamic mai mare. Registrul dinamic descrie registrul tonurilor pe care un senzor le captureaza inainte ca pixelul sa devina complet alb. Deoarece pixelii mari care au un volum mai mare si astfel o capacitate de capturare a fotonilor mai mare, au in general si un registru dinamic mai mare.

Cantitatea de zgomot de imagine mai depinde si de procesul de producere a senzorului si de cat de eficient este aparatul in extragerea informatiei despre tonalitatea fiecarui pixel (fara a adauga zgomot). In general, totusi, regula de mai sus se aplica.

Un alt factor ce trebuie luat in considerare este ca doi senzori chiar daca au acelasi nivel de zgomot de imagine cand imaginea este vazuta la 100% magnificare, senzorul cu mai multi pixeli va produce un fotogafie mai clara. Aceasta deoarece zgomotul imaginii se amplifica mai putin pentru senzorul cu mai multi pixeli, deci are o frecventa mai inalta si apare ca o granulatie mai fina.

Costul producerii senzorilor digitali

Costul de productie al unui senzor digital creste exponential odata cu cresterea suprafetei acestuia. Aceasta inseamna ca un senzor cu o suprafata de doua ori mai mare va costa mai mult decat dublu.

Acest lucru poate fi inteles daca ne uitam la modul in care senzorii sunt produsi. Fiecare senzor este taiat dintr-o foaie mai mare de silicon numit "wafer", care poate contine mii de cipuri individuale. Fiecare wafer este foarte scumpa (mii de dolari), astfel incat avand mai putine cipuri pe wafer va creste pretul senzorilor. Mai mult, probabilitatea ca un defect ireparabil (prea multi pixeli defecti) sa apara pe un anumit senzor, creste o data cu cresterea suprafetei senzorului. Luand in calcul toti acesti factori, costurile cresc factorial cu cresterea suprafetei (un senzor de 2 ori mai mare va costa de 4 ori mai mult). Adevaratul raport este mai complicat, dar va puteti face o idee despre diferentele de cost.

Obiective speciale

Unele obiective sunt disponibile doar pentru o anumita marime a senzorului (sau nu functioneaza cum trebuie pe un senzor de alta marime). In aceasta categorie intra obiectivele tilt-and-shift care permit cresterea aparenta a profunzimii de camp cand se foloseste optiunea tilt. Optiunea shift se foloseste cand trebuie controlata perspectiva, pentru a reduce (sau elimina) convergenta liniilor verticale cauzata de orientare aparatului in sus sau in jos (in special pentru fotografia arhitecturala). Mai mult, obiectivele superangulare rapide (F/2.8 sau mai mare) sunt disponibile doar pentru senzori full-frame sau mai mari.

Concluzii

Indiferent de marimea pixelilor, senzorii mari au o suprafata de captare a luminii mai mare. Cel putin din punct de vedere teoretic un senzor mai mare cu pixeli mai mici va avea un nivel de zgomot de imagine aparent mai mic (la o fotografie de o anumita marime) decat un senzor mai mic cu pixeli mai mari (deci mai putini pixeli in total). Un program de calculator profesional poate face media pixelilor alaturati dintr-o imagine (astfel reducand zgomotul imaginii) pentru a obtine aceeasi rezolutie cu cea a unui senzor mai mic. Acesta este motivul pentru care imaginile de pe internet si fotografiile mici au atat de putin zgomot de imagine.

In general, senzorii mai mari ofera mai mult control si mai mare flexibilitate artistica, dar la un cost mai ridicat datorita necesitatii folosirii unor obiective mai mari si a unor echipamente mai scumpe.

Home  •  Intrebari  •  Lectii foto  •  Aparate foto digitale  •  Colaborare  •  Contact  •  Intreaba  •  Sitemap 
Trimite prin Yahoo Messenger Spune prietenilor
©2009-2017 pozedenunta.ro • webdesign design-it
Poze de nunta va ofera acum
fotografi profesionisti de nunta in